چه مواردی تعریق بدن را تحت تاثیر می گذارد؟

تعریق بدن

آنچه خواهید خواند...

عوامل مختلفی، عرق بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. نحوه تعریق شما بر اساس انواع، ترکیبات، رایحه ها و حتی فاکتور های ژنتیکی تغییر می کند.

در این مقاله با برخی از نکاتی درباره تعریق و بوی بدن آشنا می شویم.

ضد تعریق درایسول - دلیل عرق بدن

خنک شدن بدن با تعریق

زمانی که اندام ها به دلایل مختلف گرم می شوند، بدن از عرق کردن به عنوان راهی برای کنترل درجه حرارت استفاده می کند و به این ترتیب اندام ها را خنک می کند. عرق از طریق تبخیر به تنظیم دمای بدن کمک می کند.

ضد تعریق درایسول - عرق از چه چیزی تشکیل شده؟

فعالیت غدد عرق

تشکیل دهنده های عرق بر اساس ناحیه و نوع غده عرق متفاوت است. در سراسر پوست بدن انسان، غدد عرق متفاوتی وجود دارد اما به طور عمومی، این غدد به دو دسته تقسیم شده اند.

غدد اکرین

بیشتر تعریق بدن توسط غدد اکرین صورت می گیرد. عرق این غدد از نوع آب می باشد و حاوی نمک، پروتئین، اوره و آمونیاک هست.

این غدد بیشتر در کف دست ها و پا ها، پیشانی و زیر بغل متمرکز هستند، اما تمام بدن را پوشش داده اند.

غدد آپوکرین

غدد آپوکرین : این غدد بزرگ تر از غدد اکرین هستند و در نواحی زیر بغل، سینه و کشاله ران قرار دارند. عرق ترشح شده توسط این غدد، با بوی بدن مرتبط هست. این غدد در زمان بلوغ فعال می شوند و بیشتر در ناحیه زیر بغل قرار گرفته اند.

از آنجا که نزدیک فولیکول های مو هستند ، بوی بیشتری دارند. به همین دلیل است که مردم اغلب می گویند عرق استرس بوی شدید تری نسبت به انواع دیگر عرق دارد.

عرق بدن بو نداره!

عرق خالص بدن در حقیقت بدون بو هست. بوی بدن به دلیل وجود باکتری هایی در سطح پوست صورت می گیرد.

هایموویچ می گوید: “عرق آپوکرین به خودی خود بویی ندارد ، اما وقتی باکتری هایی که روی پوست ما زندگی می کنند با ترشحات آپوکرین مخلوط می شوند ، می تواند بوی بدی ایجاد کند.”

ضد تعریق درایسول - عرق از چه چیزی درست شده؟

عرق بدن از چه چیزی درست شده؟

درباره میزان عرق و نحوه تعریق بدن چیز های جالب و بعضاً عجبی وجود دارد که بسیاری از مردم از آن ها اطلاعی ندارند. مانند مواد تشکیل دهنده عرق، تاثیر ژنتیک تعریق، تاثیر رژیم غذایی بر عرق بدن و …

تعریق بدن حاوی 99 درصد آب و 1 درصد باقی مانده شامل پروتئین، نمک و … هستند. علت تولید بوی بدن نیز وجود درصد کمی از پروتئین می باشد. خروج تعریق تنها برای تنظیم دمای طبیعی بدن در زمان فعالیت فیزیکی، استرس و … صورت می گیرد. تعریق هیچ گونه سمی را از بدن خارج نمیکند

عوامل عرق کردن

عوامل مختلفی باعث واکنش دو غده عرق می شوند.علاوه بر خنک کردن بدن، دلایل زیادی باعث تولید عرق می شوند.

ضد تعریق درایسول - عوامل عرق

عرق عاطفی

عرق عاطفی که در غدد آپوکرین تولید می شود، کمی متفاوت است. علاوه بر خنک شدن ، دلایل زیادی وجود دارد که بدن ما عرق می کند. سیستم عصبی بدن تعریق مربوط به دمای بدن را کنترل می کند. آدام فریدمن ، دانشیار پوست در دانشکده پزشکی و علوم پزشکی دانشگاه جورج واشنگتن درباره تعریق عاطفی توضیح می دهد: “این یک عملکرد برای تنظیم دما نیست، بلکه بیشتر برای مقابله با یک چالش قریب الوقوع رخ می دهد.”

ضد تعریق درایسول - عوامل عرق

آیا غذا های تند باعث افزایش تعریق می شود؟

هایموویچ می گوید: “غذاهای پرادویه که حاوی کپسایسین هستند ، مغز شما را فریب می دهند، در این شرایط مغز فکر میکند که دمای بدن شما در حال افزایش است.” البته تنها خوراکی هایی که باعث افزایش عرق می شود غذا های تند نیستند.

برخی از افراد “عرق گوشت” را نیز تجربه می کنند. هنگامی که این افراد بیش از حد گوشت میخورند، متابولیسم بدن آنها انرژی زیادی برای هضم گوشت مصرف می کند و در نتیجه دمای بدن بالا می رود و به این ترتیب تعریق صورت می گیرد.

مصرف الکل ممکن است تعریق را افزایش دهد.

مصرف الکل ممکن است بدن را فریب دهد. در این شرایط، بدن فک می کند که در حال ورزش کردن است. الکل می تواند ضربان قلب شما را تسریع کند و رگ های خونی را گشاد کند، که در حین فعالیت بدنی نیز رخ می دهد. این واکنش به نوبه خود بدن شما را فریب می دهد و فکر می کند باید با تعریق خود را خنک کند.

ضد تعریق درایسول - دلیل عرق

چه غذا هایی عرق بدن را افزایش میده؟

یک رژیم غذایی سرشار از سبزیجاتی مانند کلم ، کلم بروکلی و سیر و پیاز به دلیل گوگرد موجود در این مواد غذایی ممکن است بوی بدن شما را تغییر دهد.

گوشت قرمز ممکن است شدت بوی عرق را زیاد کند.

طی یک مطالعه در سال 2006 مشخص شد که بوی بدن گیاهخواران از بوی گوشتخوار شدت کمتری دارد. در این آزمایش اعلام كردند كه بوی عرق مردانی كه رژیم غذایی غیر گوشتی دارند، در مقایسه با افرادی كه گوشت قرمز می خورند ، شدت کمتری دارد.

ضد تعریق درایسول - عرق زیر بغل

مردان بیشتر از زنان عرق نمی کنند!

در گذشته محققان معتقد بودند که مردان بیشتر از زنان تعریق می کنند. اما طی تحقیقات سال 2017، مشخص شد که تعریق ارتباطی با جنسیت ندارد. همچنین مشخص شد که تعریق با اندازه بدن ارتباط دارد.

افزایش سن و تعریق

کاملاً رایج است که بوی بدن پس از بلوغ افزایش و شدت می یابد. اما بوی بدن با نوسان سطح هورمون ها ، می تواند دوباره تغییر کند. محققان بوی بدن و پیری بدن را کشف کردند که فقط در افراد 40 سال به بالا وجود داشت.

ضد تعریق ها از تعریق جلوگیری میکنند، دئودورانت ها بوی عرق را پوشش می دهند

برای جلوگیری از بوی بدن، معمولا از دئودورانت ها و اسپری های بدن استفاده می شود. دئودورانت ها معمولا به اشتباه ضد عرق نامیده می شوند. اما در حقیقت این محصولات از تعریق و فعالیت غدد عرق جلوگیری نمی کنند بلکه فقط با حاوی بودن مواد خوش بو، پس از ترکیب با تعریق، از بوی بدن عرق جلوگیری می کنند. اما نحوه کار ضد تعریق ها به صورت جلوگیری و متوقف کردن فعالیت عرق می باشد. معمولا ضد عرق ها حاوی آلومینیوم کلراید هستند و روش مناسبی برای کنترل تعریق بیش از حد هستند.

آیا ضد تعریق ها باعث سرطان می شوند؟ در مقاله انگلیسی وبسایت معبتر سرطان ذکر شده که ارتباطی بین ضد تعریق ها و سرطان پیدا نشده است.

ضد تعریق درایسول - درمان قطعی تعریق زیر بغل

لکه های زرد مام روی لباس

عرق بدن به خودی خود بی بو و بی رنگ می باشد. اما ممکن است پس از عرق کردن، لکه های زرد رنگی روی لباس های خود مشاهده کنید. این لکه ها به خاطر واکنش شیمیایی دئودورانت ها و اسپری های بدن می باشد. این لکه ها به دلیل ترکیب آلومینیوم موجود در اسپری ها با نمک موجود در عرق به وجود می آید.

تاثیر ژنتیک بر شدت تعریق

شدت تعریق شما به طور متوسط و یا تا حد شدیدی به ژنتیک بستگی دارد. به عنوان مثال اختلال هایپرهیدروز. این اختلال در برخی از افراد به دلیل ژنتیک است. در اختلال هایپرهیدروز، تعریق بدون دلیل مشخص رخ می دهد. در برخی از افراد این اختلال به حدی شدید است که این افراد تا 4 برابر بیشتر از حد معمول عرق می کنند

ضد تعریق درایسول - درمان قطعی عرق زیر بغل

درمان عرق زیاد

روش های متفاوتی برای کنترل و درمان تعریق زیاد وجود دارد. تعریق بیش از حد ممکن است به دلایلی مانند هایپرهیدروز رخ دهد.

برای جلوگیری و کنترل تعریق زیر بغل، تعریق کف دست و پا و یا صورت و سر و گردن روش های متفاوتی وجود دارد. این روش ها ممکن است اثر گذاری دائم و یا موقت داشته باشد. روش هایی مانند ضد عرق ها، دئودورانت ها و اسپری ها از جمله روش های موقت هستند و جراحی، سمپاتکتومی و بوتاکس از نمونه های روش های دائم به شمار می روند.

چه روش هایی برای مقابله با تعریق بیش از حد وجود داره؟

کنترل و درمان تعریق در خانه

برخی از روش های موجود برای کنترل و کاهش تعریق ببش از حد یا هاپیرهیدروز در خانه و به آسانی در دسترس هستند. روش هایی مانند استفاده از جوش شیرین و سرکه سیب، ضد تعریق ها و … نمونه هایی از این روش ها به شمار می روند.

آشنایی با روش های خانگی کنترل تعریق بیش از حد

نشاسته ذرت

نشاسته ذرت یکی از راهکار های مقابله و کنترل تعریق بیش از حد در خانه می باشد. استفاده از این ماده بسیار ساده است و اکثراً در خانه موجود است. فقط کافیست دست ها را به نشاسته ذرت آغشته کنید

لیمو

برای کنترل و جلوگیری از تعریق با استفاده از لیمو، دو راه وجود دارد.

پوست لیمو و پرتقال را برداشته و خشک کنید. بعد از اینکه سخت و شکننده شدند ، آنها را پودر کنید. سپس دست و پا ها را به پودر تولید شده آغشته کنید.

آب لیمو را با نمک مخلوط کرده و روی دستان خود بمالید. بعد از خشک شدن ، آن را بشویید

ضد تعریق

ضد تعریق ها یکی از شناخته شده ترین، در دسترس ترین و موثر ترین روش ها برای جلوگیری و کنترل تعریق بیش از حد محسوب می شوند.

آیا استفاده از ضد عرق ها، عوارض جانبی داره؟

جمع بندی

عرق بدن فعالیت طبیعی بدن برای جلوگیری از افزایش بیش از حد دمای اندام ها می باشد. زمانی که تعریق بیش از حد رخ دهد این امر می تواند آزار دهنده و مزاحم باشد و مشکلاتی از جمله کاهش اعتماد به نفس را به وجود آورد.

عرق تولید شده توسط غدد عرق از آب و برخی مواد مانند نمک و پروتئین و … تشکیل شده است و به خودی خود بویی ندارد. اما به دلیل وجود برخی باکتری ها، بوی بد بدن حاصل می شود.

عرق بدن به دلایل متفاوتی افزایش و یا کاهش می یابد و راهکار های متفاوتی برای کنترل آن وجود دارد. برخی از این راهکار ها کم هزینه، در دسترس و مقرون به صرفه هستند و دسته دیگر این راهکار ها، راهکار های دائم مانند بوتاکس و جراحی هستند که در حقیقت روش های پرهزینه و گاهی زمان بر به شمار می روند. البته لازم به ذکر است که روش ها اثر بخشی طولانی و یا دائم دارند.

منبع : healthline

فروشگاه درایسول

همین حالا سفارش دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.