درمان تعریق بیش از حد با بوتاکس

بوتاکس

آنچه خواهید خواند...

یکی از روش های شناخته شده برای درمان تعریق بیش از حد یا هایپرهیدروز استفاده از بوتاکس است. در این مقاله از درایسول، درباره بوتاکس و درمان تعریق زیاد توضیح می دهیم.

ضد تعریق درایسول - درمان با بوتاکس

چرا بدن ما عرق میکند؟

عرق کردن سیستم طبیعی بدن برای خنک کردن و متعادل نگه داشتن دمای بدن در مواقع مختلف می باشد. در مواقعی مانند فعالیت فیزیکی، درد، استرس و اضطراب، گرما، موقعیت های احساسی و … که دمای بدن افزایش می یابد، دستور شروع فعالیت غدد عرق صادر می شود و به این ترتیب با عرق کردن، دمای بدن کاهش می یابد.

ضد تعریق درایسول - عرق زیر بعل

تعریق بیش از حد

هایپرهیدروز اختلالی است که در آن عمل عرق کردن بیش از حد نرمال و بدون دلیل مشخص رخ می دهد. در این شرایط علت اصلی عرق کردن بسته به نوع هایپرهیدروزیس می باشد.

در مفاله هایپرهیدروز چیست؟ درباره تعریق بیش از حد بیشتر مطالعه کنید.

علائم متعددی نشان دهنده اختلال هایپرهیدروز هستند. در اینجا برخی از این علائم ذکر شده است.

  • تعریق بیش از حد که حداقل به مدت شش ماه بدون هیچ دلیل مشخصی رخ داده است
  • عرق بیش از حد که در فعالیت های روزمره شما تداخل ایجاد می کند
  • تعریق بیش از حد که قبل از سن 25 سالگی شروع شده است
  • عرق نکردن در خواب
  • سابقه خانوادگی تعریق بیش از حد و هایپرهیدروز

درایسول - درمان عرق زیر بغل با بوتاکس

بوتاکس چیست؟

بوتاکس یک نوروتوکسین است که از میکروب های ایجاد کننده بوتولیسم (نوعی مسمومیت غذایی) ساخته شده است. تزریق بوتاکس برای درمان انواع بیماری ها کاربرد دارد. بوتاکس توسط سازمان FDA آمریکا تائید شده است و در صورتی که بوتاکس توسط پزشک متخصص و به طور مناسب استفاده شود ، بسیار ایمن است.

شروع استفاده از بوتاکس برای اولین بار، در زمینه زیبایی بوده است. بوتاکس با فلج موقت ماهیچه ها ، چین و چروک صورت را صاف می کند. همچنین بوتاکس برای درمان بیماری های عصبی عضلانی مانند میگرن، اسپاسم عضلات استفاده می شود.

ضد تعریق درایسول - بوتاکس چیست؟

نحوه کار بوتاکس برای درمان عرق زیاد چطور است؟

بوتاکس با مسدود کردن اعصاب فعال کننده غدد عرق کار می کند. به طور معمول، با افزایش دمای بدن ، سیستم عصبی غدد عرق را فعال می کند. به این ترتیب بدن شما به طور خودکار خود را خنک می کند. در افراد مبتلا به هایپرهیدروز، اعصابی که پیام شروع تعریق را به غدد عرق می دهند بیش فعال هستند.

پس از تزریق بوتاکس، وقتی اعصاب شما نمی توانند با غدد عرق شما ارتباط برقرار کنند و به آن ها علامت دهند شما عرق نمی کنید. لازم  به ذکر است که بوتاکس فقط از تعریق در ناحیه خاصی که تزریق می شود جلوگیری می کند.

بوتاکس برای تعریق بیش از حد در کدام نواحی موثر است؟

بوتاکس برای درمان تعریق در ناحیه زیر بغل تائید شده است. مطالعات نشان داده است که بوتاکس در 80 تا 90 درصد موارد کف دست عرق کرده را با موفقیت درمان می کند. البته درمان تعریق کف دست با بوتاکس به اندازه درمان تعریق زیر بغل دوام ندارد. همچنین مطالعات نشان می دهد که بوتاکس برای درمان عرق پیشانی کار می کند. این می تواند عرق را تا حدود پنج ماه تا 75 درصد کاهش دهد.

محققان معتقدند که بوتاکس می تواند در درمان تعریق کف پا نیز موثر باشد. اما نکته قابل توجه برای درمان عرق کف پا با بوتاکس این است که تزریق بوتاکس در پا به طور قابل توجهی بیشتر از سایر نواحی دردناک است.

ضد تعریق درایسول - بوتاکس چیست؟

ماندگاری بوتاکس چقدر است؟

ماندگاری اثر بوتاکس بین شش الی هشت ماه برآورد می شود. اما در عین حال ممکن است بیشتر از این زمان هم دوام داشته باشد.

به طور معمول بازه ماندگاری بوتاکس کمتر از شش ماه و بیشتر از یک سال نخواهد بود.

عوراض جانبی بوتاکس

مطالعات زیادی برای ارزیابی ایمنی بوتاکس انجام شده است. اکثر افراد آن درمانی ایمن و بدون مشکل را تجربه میکنند. عوارض جانبی احتمالی عبارتند از:

  • درد یا کبودی در محل تزریق
  • سردرد
  • علائم شبیه آنفولانزا
  • افتادگی پلک (برای تزریق صورت)
  • خشکی یا پارگی چشم (برای تزریق صورت)

عوارض جانبی جدی تزریق بوتاکس بسیار نادر هستند. این مشکلات زمانی رخ می دهد که بوتاکس بر کل بدن شما تأثیربگذارد. این مشکل می تواند ساعت ها، روزها یا هفته ها پس از تزریق شما اتفاق بیفتد. عوارض جانبی نادر اما جدی عبارتند از:

  • ضعف عضلانی در کل بدن
  • مشکل در دیدن
  • مشکل در تنفس
  • از دست دادن کنترل مثانه

جمع بندی

به طور کلی بوتاکس یک روش موثر و ایمن برای درمان تعریق بیش از حد یا هایپرهیدروز به شمار می رود که ماندگاری نسبتاً بالا دارد. البته بوتاکس تنها روش موثز برای جلوگیری و درمان تعریق در نواحی زیر بغل، کف دست و پا، صورت و سر و گردن نیست. روش های متفاوتی برای حل این مشکل وجود دارد. این روش ها بر اساس میزان اثر بخشی، ماندگاری، هزینه، آُسانی و دردسترسی و… متغییر هستند.

مطالعه روش های جلوگیری از تعریق بیش از حد و هایپرهیدروز نواحی مختلف بدن

منابع : کلینیک ساعی , mhealth ,healthline

فروشگاه درایسول

همین حالا سفارش دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.