تاثیر تعریق بر بهداشت پوست و بدن چیست؟

تاثیر تعریق بر بهداشت

آنچه خواهید خواند...

تعریق، یک فرایند طبیعی بدن است که برای کاهش دمای اندام ها در صورت نیاز و حفظ دمای مناسب بدن ضروری است. این فرآیند نه تنها در تنظیم دمای بدن موثر است، بلکه تاثیرات بسیاری بر روی بهداشت و سلامت پوست نیز دارد.

در این مقاله از درایسول، قصد داریم به بررسی این تاثیرات تعریق بر بهداشت فردی و بهداشت پوست، بپردازیم…

درایسول - تاثیر تعریق بر بهداشت پوست و بدن چیست؟

تعریق، مفید یا مضر؟

گفته شد که تعریق یک امر مفید و لازم در فعالیت های بدن است که در مواقع ضروری رخ می دهد.

در واقع غدد عرق با افزایش دمای بدن در شرایط مختلف فعال می شوند و بعد با تولید و ترشح مایع عرق در سطح پوست دمای نواحی مختلف بدن را کاهش میدهند تا دمای بدن در حالت طبیعی و متعادل باقی بماند.

پس درست است که تعریق یک امر طبیعی و ضروری برای حفظ سلامت اندام هاست، اما باید در نظر داشت که تعریق بیش از حد در برخی نواحی میتواند باعث بروز مشکلاتی مانند کاهش سطح بهداشت فردی، کاهش اعتماد به نفس، اختلال در برخی کار ها و امور روزمره و … شود.

1. بوی بد عرق

یکی از مشکلات بهداشتی که پس از تعریق ممکن است با آن روبرو باشیم، ایجاد بوی بد عرق است. شاید برای شما عجیب باشد، اما جالب است بدانید که تعریق از خود بو و رنگی ندارد! در حقیقت تعریق شامل 99 درصد آب و درصد کمی مواد معدنی مانند، نمک، پروتئین و … است و رنگ و بویی ندارد!

علت ایجاد بوی بد عرق چیست؟

علت ایجاد بوی بد عرق، این است که پس از تعریق و بالا رفتن رطوبت قسمت های مختلف پوست، به ویژه زیر بغل، پا و چین خوردگی های پوست محیط مناسبی برای رشد و تکثیر باکتری ها ایجاد می شود.

در نتیجه این عمل، باکتری های حاضر در سطح پوست، با مواد موجود در تعریق واکنش شیمیایی دارند که حاصل آن بوی بد عرق در نواحی مختلف است.

2. ایجاد لکه های زرد روی لباس ها

یکی دیگر از مشکلات ناشی از تعریق، ایجاد لکه های عرق و لکه های زرد بر روی لباس های روشن است که ممکن است باعث کاهش اعتماد به نفس و روحیه فردی در رویداد های اجتماعی باشد.

البته باید در نظر داشت که علت ایجاد لکه های زرد، مام ها، دئودورانت ها و اسپری های بدن هستند که پس از ترکیب شدن با تعریق به وجود می آیند.

درایسول - تاثیر تعریق بر بهداشت پوست و بدن چیست؟

3. کاهش اعتماد به نفس

تعریق زیاد در نواحی مختلف می تواند علاوه بر مشکلات بهداشتی، باعث کاهش اعتماد به نفس و روحیه افراد باشد. تعریق در ناحیه کف دست در مواقع دست دادن با دوستان، همکاران و یا آشنایان، تعریق زیاد زیر بغل و خیس شدن لباس ها، بو گرفتن پا به دلیل تعریق و … نمونه هایی از این موارد هستند.

راهکار های بهبود بهداشت پوست

در ادامه برخی از روش های ساده که میتواند به بهوبد بهداشت پوست کمک کند را معرفی و بررسی می کنیم…

1. شستشو پس از ورزش

بعد از تمرین و تعریق زیاد، پوست خود را به خوبی شستشو دهید تا از تکثیر و رشد باکتری ها و بروز بیماری های پوستی جلوگیری کنید.

2. مراقبت از پوست

با استفاده محصولات مراقبت پوست مانند مرطوب کننده ها و یا آبرسان ها، از پوست خود به خوبی محافظت کنید.

درایسول - تاثیر تعریق بر بهداشت پوست

3. از لباس های تمیز و مناسب استفاده کنید

جنس لباس ها و الیاف استفاده شده در آن ها میتواند در میزان تعریق و بهداشت پوست تاثیر داشته باشد. به علاوه آن در صورتی که زیاد عرق می کنید سعی کنید همیشه از لباس هایی تمیز و با الیاف طبیعی استفاده کنید تا علاوه بر کاهش دما و خنک کردن بدن به طور طبیعی، از آلودگی پوست جلوگیری کنید.

4. استفاده از یک ضد تعریق مناسب

ضد تعریق ها، روش خوبی برای جلوگیری و کاهش تعریق در نواحی مختلف بدن هستند. به این ترتیب می توانید ضد تعریق مناسب هر ناحیه را استفاده کنید و به واسطه آن از ایجاد بوی بد بدن و مشکلات بهداشتی جلوگیری کنید.

منبع : usdermatologypartners

فروشگاه درایسول

همین حالا سفارش دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.