کدام نواحی بدن بیشترین غدد عرق و تعریق را دارند؟

غدد عرق

آنچه خواهید خواند...

تعریق امری اجتناب ناپذیر است که توسط غدد عرق موجود در سطح پوست و در طی شرایطی خاص صورت می گیرد. همه ما عرق می کنیم، برخی از افراد بیشتر و برخی کمتر.

نکته مهم درباره تعریق این است که بخش اصلی تعریق (حدود 99 درصد آن) را آب تشکیل داده و مابقی آن شامل نمک، پروتئین و مقادیر بسیار کمی از مواد دیگر است.

وظیفه تعریق چیست؟

تعریق، در واقع سیستم طبیعی بدن برای کاهش دمای اندام ها در زمان های مختلف است. نحوه کار تعریق به این صورت است که پس از گرم شدن اندام ها به دلایل مختلف، پیام شروع تعریق ارسال می شود و غدد عرق شروع به ترشح مایع عرق و خروج آن در سطح پوست می کنند. به این ترتیب تعریق در سطح پوست تبخیر می شود و دمای اندام ها کاهش پیدا میکند.

درایسول - کدام ناحیه بدن بیشتر از بقیه عرق میکند؟

تعریق در چه شرایطی طبیعی است؟

همه ما در شرایط مختلف عرق میکنیم، تعریق در موارد زیر یک امر کاملا طبیعی و نرمال محسوب می شود :

  • دمای محیط و گرما
  • فعالیت های فیزیکی و ورزش کردن
  • تعریق در مواقع استرس و اضطراب
  • خوردن غذا های تند
  • تعریق در مواقع بیماری یا تب

تعریق بیش از حد

تعریق بیش از حد یا اختلال هایپرهیدروز اختلالیست که در آن شخص بدون دلیل و علت مشخص عرق می کند. گفته می شود در این اختلال غدد عرق نمیتوانند پیام توقف تعریق را دریافت کنند. ممکن است تعریق بیش از حد از دوران کودکی یا در دوران های دیگر زندگی شروع شود. هایپرهیدروز می تواند هر قسمتی از بدن را درگیر کند، اما معمولا تعریق بیش از حد در نواحی کف دست، کف پا، زیر بغل و صورت شایع تر است.

درایسول - تعریق دست

کدام ناحیه بدن بیشتر از بقیه عرق میکند؟

گفته شد که غدد عرق در سراسر پوست حضور دارند. این به آن معناست که در مواقع نیاز بدن ما قادر است در سراسر بدن عرق کند! اما جالب است بدانید که کف دست، کف پا و زیر بغل متراکم ترین غدد عرق را در سراسر بدن دارا هستند. به همین دلیل است که در اختلال هایپرهیدروز تعریق در این نواحی رایج تر و شدیدتر است.

راهکار جلوگیری از تعریق در این نواحی

برای جلوگیری و کنترل تعریق در نواحی مختلف بدن راهکار های متفاوتی وجود دارد. برخی از این روش ها ساده و در دسترس هستند و برخی دیگر سخت و پر هزینه!

ممکن است شما بر حسب شدت تعریق و تحقیق و بررسی در میان برخی از روش های موجود یک روش موثر را انتخاب کرده و به درمان تعریق بیش از حد در نواحی مختلف بدن بپردازید. در ادامه با برخی از روش های درمان هایپرهیدروز آشنا می شوید…

ضد تعریق

با استفاده از ضد تعریق مناسب هر ناحیه میتوان از تعریق در آن ناحیه جلوگیری کرد. ضد تعریق ها یا antiperspirant ها محصولاتی هستند که با ترکیبات ویژه خود، از تعریق در ناحیه مورد استفاده برای مدت محدود جلوگیری می کنند.

به عنوان مثال شما میتوانید برای توقف تعریق در ناحیه زیر بغل، از ضد تعریق زیر بغل استفاده کنید و یا برای توقف تعریق بیش از حد کف دست، از ضد تعریق مناسب آن یعنی ضد تعریق کف دست استفاده کنید.

یونتوفورزیس

یکی دیگر از روش های مناسب برای جلوگیری از تعریق که به طور ویژه بر کف دست و پا تمرکز دارد یونتوفورزیس است. در این روش با استفاده از جریان الکتریکی ضعیف از تعریق برای مدت زمان طولانی استفاده می شود. البته لازم به ذکر است که این روش برای زیر بغل نیز مورد استفاده است.

آشنایی با یونتوفورزیس در وبسایت درایسول!

درایسول - تعریق پا

جمع بندی

تعریق یک امر کاملا طبیعی است که در نواحی مختلف بدن به ویژه در کف دست و پا، زیر بغل و گاها در سر، صورت و سر و گردن رخ میدهد.

هر چند این امر میتواند در برخی شرایط آزار دهنده و مزاحم باشد، اما عرق کردن در مواقع مختلف مانند گرما، استرس و زمان هایی که بدن به دلایل مختلف گرم می شود، یک مکانیسم کاملا طبیعی و مفید برای حفظ سلامت بدن محسوب می شود و امری نگران کننده نیست.

با این حال باید توجه داشت که تعریق بیش از حد میتواند نشان دهنده وجود یک مشکل جدی تر مانند وجود یک بیماری باشد. البته باید در نظر داشت که در این شرایط معمولا این تعریق به همراه علائم دیگری رخ میدهد.

شما میتوانید در وبسایت درایسول طیف گسترده ای از روش های درمان تعریق بیش از حد یا هایپرهیدروز مانند بوتاکس، میرادرای، سمپاتکتومی، جراحی و … را پیدا کنید و درباره آن ها اطلاعات بیشتری کسب کنید!

منبع : betterhealth

فروشگاه درایسول

همین حالا سفارش دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.